گیمفیکشن
وفادارسازی

گیمفیکشن چیست؟

از واژه‌ی گیمفیکیشن (Gamification) تعریف‌های متعددی در زبان فارسی ارائه شده است. بازی‌آفرینی،  بازی‌گونه و بازی‌پردازی از متداولترین آنهاست. به خاطر عدم سوء برداشت و علی‌رغم تمایل شخصی، در این مقاله ترجیح می‌دهم از خود واژه گیمفیکیشن به جای معادل‌های متعدد غیردقیق فارسی استفاده کنم. گیمفیکیشن یعنی استفاده از شیوه و قالب بازی برای بیان تفکراتی که ماهیت بازی ندارد. معمولا از گیمفیکیشن در جاهایی که ممکن است یک تفکر نامفهوم، پیچیده، تکراری یا بیش از حد کسالت آور باشد استفاده می‌‌کنند.

در حال حاضر گیمفیکیش به شکل وسیعی در تبلیغات تجاری، آموزش‌های مهارتی و مدیریتی و در سطوح مختلف به کار گرفته می‌شود به طوری که پیش‌بینی می‌شود در آینده تمام روش‌های آموزشی، بازریابی و تبلیغات تاثیر گرفته از این شیوه جذاب باشد. نکته بارز این فرایند قابلیت پیاده‌سازی بسترهای گیمفیکیشن در فناوری اطلاعات با هزینه بسیار پائین نسبت به سایر روش‌هاست. با این حال گیمفیکیشن متعلق و منحصر به یک شیوه خاص از آموزش یا خلق محصول نیست.

چرا گیمفیکیشن جذاب است؟

اندروفین نوعی ماده شیمیایی آرام‌بخش است که به‌طور طبیعی هنگام ورزش، شادی و بازی در مغز ترشح می‌شود. اندروفین نه تنها کسالت را برطرف می‌کند حتی احساس درد را هم کاهش می‌دهد به همین دلیل روانشناسان به آن تولید کننده احساس سرخوشی می‌گویند. زمانی که یک فرایند هدفمند مثل آموزش یا فروش با یک بازی ترکیب شود احساس سرخوشی و سرگرمی باعث انتقال سریعتر مفاهیم، جذابیت و ماندگاری می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که ما نوع نوشیدنی یا غذایی که مدتها پیش در یک جمع شاد یا دوستانه خورده باشیم را هنوز به خاطر داریم.

گیمفیکیشن در چه جاهایی کاربرد دارد؟

گیمفیکیشن در بسیاری از زمینه‌های تجاری، خدماتی و تولید محصولات، آموزش‌های اجتماعی، پزشکی، درمان اختلالات فکری، آموزش زبان دوم و یا آموزش‌های تخصصی پیچیده قابل مشاهده است. چیزی که در همهٔ آنها مشترک است سعی در درگیر کردن کاربر با محصول (و یا مفهوم مورد نظر) می‌باشد. فرایند‌های تکراری، پیچیده و غیر جذاب بهترین سوژه‌ها برای گیمفیکیشن هستند اما روند تجارت و علاقه مدیران تجاری باعث شده است که از این تفکر برای بازدهی سریع نتایج در سطوح مختلف تجاری اعم از آموزش، تبلیغات یا فروش استفاده شود.

اولین و ساده‌ترین نمونه‌های گیمفیکیشن

وقتی چندبار از یک فروشگاه یا سایت اینترنتی خرید کنید و در ازاء هر بار خرید به شما یک امتیاز قابل استفاده داده شود، شما وارد یک گیمفیکیش شده‌اید. این مدل ساده‌ترین نوع گیمفیکیشن است که در بسیاری از سایت یا برنامه‌های در حال استفاده است. جالب است که بدانید مدل‌های پیچیده و تحقیق شده گیمفیکیشن مورد استفاده فعالان اجتماعی، زیست محیطی و سیاستمدارن نیز هست.  در واقع اساس گیمفیکیشن بر پاداش و لذت است و به همین دلیل هر روز دامنه استفاده آن گسترش می‌یابد.

گیمفیکیشن و کسب‌وکارهای اینترنتی

گیمیفیکیش می‌تواند به دو صورت در یک کسب‌وکار اینترنتی پیاده‌سازی شود. در بنیان اجرایی یا بخشی از یک کسب‌وکار اینترنتی. مثلا سایت میلوژی یک نمونه از ایده‌ای است که از پایه به صورت گیمفیکیشن اجرا شده است. برای مثال دوم هم می‌توان به کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات سایت‌های خرده فروشی آنلاین اشاره کرد. این مطلب صرفا با هدف آشنایی اولیه با گیمفیکیشن تحریر شده است. در بخش‌های بعدی به ایده‌ها و کاربردهای تخصصی گیفیکیشن در کسب‌وکارهای اینترنتی خواهم پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *