شبکه اجتماعی

کدام بستر شبکه های اجتماعی برای استفاده بهتر است؟ بخش اول

تاکنون متوجه شده اید که به هر حال به نوعی نیازمند حضور در بستر شبکه های اجتماعی هستید. به هر حال، اطلاعات آماری بخوبی نشان داده اند که اهمیت حضور در بستر شبکه های اجتماعی تا چه میزانی می باشد. به موارد زیر توجه کنید:

  • دسترسی به ۸ کاربر از هر ۱۰ کاربر اینترنتی از طریق بستر شبکه های اجتماعی مقدور می باشد.
  • بازاریابان پس از اختصاص تنها ۶ ساعت فعالیت هفتگی در شبکه های اجتماعی شاهد ۷۴% رشد در میزان ترافیک وبسایت های خود بوده اند.
  • ۸۷% از کسب و کارها تاکید داشته اند که شبکه های اجتماعی برای رشد کسب و کار آنها مفید بوده است.
  • ۸۵% از تصمیم گیرندگان در حوزه کسب و کار اعتقاد دارند که استفاده از حداقل یکی از بستر های اجتماعی برای تصمیمات خرید مرتبط با تکنولوژی از اهمیت بسیار بالایی برخودار می باشد.

social-marketing-farshidramezani

اما، موضوع اصلی خیلی بیشتر از تنها ایجاد یک حساب کاربری پینترست یا فیسبوک و سپس انتظار سرازیر شدن موفقیت می باشد. در حقیقت شما در ابتدا باید متوجه شوید که کدام زیرساخت برای برند شما مناسب تر است و مشتریان شما بیشترین زمان خود را در کدام یک از این شبکه های اجتماعی سپری می کنند. به عنوان مثال، اعضای جمعیت موسوم به MTV بخش عمده زمان خود را در واین Vinee می گذرانند و این در حالیست که طبقه حرفه ای جامعه معمولا بیشترین زمان خود را در شبکه لینکداین  Linkdin هستند. این موضوع بسیار مشکوک است که بخواهیم تصور کنیم هر دو این گروه از جوامع با عبور از یک مسیر مشترک در یک شبکه اجتماعی یکسان به فعالیت بپردازند.

علاوه بر این، بروزرسانی تمامی شبکه های اجتماعی و فعالیت تمام عیار در تمامی آنها نیازمند منابع مختلفی است که از هر نظر مقرون به صرفه نمی باشد.  بجای این، بهتر است تنها به تمرکز بر یک یا چند شبکه اجتماعی بپردازیم که به بهترین نحو توانایی انتقال پیام شما و بالا بردن آگاهی از برند را در بازار هدف شما دارد.

گفتن این موضوع بسیار ساده تر از عمل کردن به آن به نظر می رسد، که خود دلیلی است بر اینکه چرا  مقاله پیش رو را با هدف شناسایی شناخته شده ترین شبکه های اجتماعی و تعیین اینکه چه کسانی باید از آن بهره ببرند تهیه گردیده است.

facebook-business-promotion
Linkdine

فیسبوک — Facebook

امروزه می توان گفت هر کسی یک حساب کاربری در شبکه فیسبوک دارد. در حقیقت آمار نشان داده است که ۹۳% از تمامی افراد بالغ آنلاین در شبکه اجتماعی مارک زوکربرگ دارای فعالیت می باشند. بازاریابان نیز همگی از قدرت فیسبوک مطلع هستند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از هاب اسپات، “۷۴% از بازاریابان اعلام کرده اند که فیسبوک در استراتژی های ایجاد مشتری بالقوه مورد استفاده آنها از اهمیت بسزایی برخورد می باشد و از موثرترین شبکه های اجتماعی است .”

 

در حالیکه هیچ شکی بر میزان کشش و جذابیت فیسبوک وجود ندارد، اما آیا این بدین معناست که این زیرساخت مناسبی برای شماست؟ همچنان که جلو می رویم، باید بگوییم بله. بطور کلی، شبکه فیسبوک محیطی شناخته شده و معروف برای مردم به منظور وقت گذرانی و البته برقراری ارتباط با دوستان، خانواده و حتی اطلاع پیدا کردن از اخبار روز می باشد. بنابراین داشتن یک صفحه فیسبوک برای اشتراک گذاری مطالبی متنوع، از قبیل انواع محتوا، اعلام رویدادها یا مسابقات و دیگر اطلاعات بروز ایده ای خوب و مناسب می باشد. فقط به خاطر داشته باشید اثر بخش ترین صفحات در فیسبوک بصورت ۲۴ ساعت در طی ۷ روز هفته تنها به انتشار انواع تبلیغات مشغول نیستند. این موضوع باید به صورت اتفاقی باشد و البته به گونه ای انجام شود که خود در بین مخاطبین موجب  پدید آمدن تعامل نسبی شود.

یکی از دوستان و همکاران در این رابطه اقدام به جمع آوری اطلاعات آماری کرده که شما می توانید از آنها به  عنوان یک راهنما و الگو استفاده کنید. برخی از مهمترین های آن عبارتند از:

  • آن دست از محتوایی که شامل استفاده از تصاویر می شوند، ۹۳% از ارسال هایی را تشکیل می دهند که دارای بالاترین میزان تعامل ها هستند.
  • همیشه طول ارسال های خود را در میزان کمتر از ۲۵۰ حرف حفظ کنید.
  • استفاده از انواع شکلک ها باعث می شود تا ارسال انجام شده به میزان ۵۷% بیشتر از ارسال هایی که از آنها استفاده نمی کنند مورد پسند مخاطب واقع شوند.
  • بیشترین تعامل در این شبکه در نیمه پایانی هفته و از چهارشنبه تا جمعه انجام می پذیرد.
  • ارسال محتوا از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر قابل قبول و منطقی می باشد.
  • سوالهای پرسیده شده در این شبکه بطور ۱۰۰% منجر به درج نظرات بیشتر نسبت به محتوایی می شود که تنها حاوی یک متن می باشد.”
  • ۳۵% از کاربران در مسابقات شرکت می کنند و ۴۲% از کاربران نیز با امید دریافت یک تخفیف یا یک کوپن خرید اقدام به پسندیدن یک صفحه می کنند.

brandingtwitter-450x253

توئیتر — Twitter

سایت توئیتر که با ویژگی ارسال محتوای ۱۴۰ کاراکتری بر اصول میکرو بلاگ ها فعالیت می کند یکی از مطرح ترین شبکه های اجتماعی است و در هر ماه در حدود ۱۹۰ میلیون بازدید کننده دارد و در مجموع از ۶۵۰ میلیون کاربر ثبت نام شده برخوردار می باشد. این تعداد، رقم بسیار بالایی است که شما بصورت بالقوه امکان تبدیل کردن آنها به مشتری را برای خود دارا می باشید، که خود دلیلی محکم برای اینست که هر فردی می بایست از یک حساب کاربری در این شبکه برخوردار باشد. توئیتر می تواند برای ادامه دادن یک مکالمه دو سویه مورد استفاده قرار بگیرد و به دلیل ساختار در لحظه بودن آن می توان از آن برای خدمات  مشتری استفاده کرد.

مشکل اصلی در این شبکه اینست که در آن بصورت روزانه در حدود ۵۸ میلیون توئیت منتشر می شود که خود نشان از رقابت بسیار بالایی بین کاربران این شبکه می باشد. بنابراین شما چگونه می توانید از این ابزار بسیار با ارزش بیشترین استفاده را داشته باشید؟

  • مطمئن شوید که ارسال های شما مرتبط با فعالیت شما بوده و ضروری است.
  • شخصیت خود را بخوبی نمایش دهید.
  • از ابزاری مانند Buffer برای زمانبندی ارسال های خود در طی روز استفاده کنید.
  • لینک تصاویر در این شبکه دارای نرخ تعامل دو برابری است.
  • ۸۶% از توئیت هایی که شامل یک لینک می شوند، مجددا باز نشر می شوند.
  • مطمئن شوید که لینکی که مورد استفاده قرار داده اید از سایتهایی گرفته شده اند که در گوشی های تلفن بخوبی نمایش داده می شوند.
  • برای داشتن تعامل دو برابری نسبت به دیگران از هشتگ های مناسب استفاده کنید.
  • همیشه طول توئیت های خود در کمتر از ۱۰۰ کاراکتر حفظ کنید.
  • همیشه در پایان روز که مردم در حال برقراری ارتباط با یکدیگر هستند، مبادرت به ارسال توئیت کنید.

می خواهید در این رابطه موارد بیشتری را از حرفه ای های این عرصه یاد بگیرید؟ حساب های کاربری مختلف از قبیل Delta، Chariman، WWE، Skittles، American Express و  Taco Bell رو بررسی کنید.

 

Linkdine
Linkdine

لینکدین شبکه اجتماعی متخصصان

لینکداین – Linkdine

به نوعی می توان گفت که شبکه لینکداین یا لینکدین ) تبدیل به تنها شبکه ای شده است که افراد حرفه ای برای فعالیت های اجتماعی خود از آن بهره می  برند. اگر یک کسب و کار صنعتی را اداره می کنید، در نقش یک استخدام کننده هستید و یا بدنبال شغل می گردید، حتما باید در این شبکه فعالیت داشته باشید. البته برای پشتیبانی از این ادعا اطلاعات و آمار بسیاری نیز موجود می باشد. در این زیرساخت بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر و ۳ میلیون شرکت دارای صفحه و فعالیت می باشند. به عبارت دیگر، اگر قصد انتشار یک آگهی استخدام یا انجام مجموعه ای از تحقیقات در رابطه با یک استخدام کننده یا استخدام شونده را دارید، هیچ منبع مطمئن تر و بهتری از این زیر ساخت نخواهید یافت.

با این وجود، لینکداین بطور کلی در ارتباط با توسعه شبکه حرفه ای شما می باشد. این همان دلیلی است که بر اساس آن شما باید دارای یک پروفایل کامل باشید و مطمئن شوید که ارتباطات شما در این شبکه مناسب و حرفه ای باشند. شما به این ارتباط نیاز دارید، در کنار دیگر افرادی که پیش از این نیز آنها را می شناختید تا از آن طریق به افرادی دیگر که در رده دوم یا سوم ارتباط شما قرار می گیرند معرفی شوید. اگر این شبکه سازی بصورت صحیح انجام پذیرد، هرگز نمی توانید پیش بینی کنید که موفق به ملاقات با چه کسانی خواهید شد – شاید آن فرد یک کارمند یا کارفرما بالقوه برای شما باشد.

در حالیکه برقراری و سازماندهی کردن ارتباطات مختلف یکی از مهمترین جنبه های لینکداین است، این محیط به عنوان محیطی شناخته می شود که افراد حرفه ای می توانند در آن نصایح و راهکارهایی را دریافت کنند، با رویکردهایی جدید در صنعت خود آشنا شوند و ایده های خود را با دیگرانی از این دست رد و بدل کنند. این موضوع بدین معناست که لینکداین عمدتا از افراد بالغ و شغل محور تشکیل یافته و همانند فیسبوک محیطی برای سرگرمی و وقت گذرانی نیست.

برای اینکه از فعالیت در محیط لینکداین بیشترین نتیجه را عاید خود کنید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در محتوای منتشر شده خود از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
  • شما باید اقدام به شخصی سازی کردن آدرس پروفایل خود در لینکداین کنید.
  • لینکی از وبسایت خود را در پروفایل لینکداین خود منتشر کنید.
  • همیشه سعی کنید تا صفحه و پروفایل شما منظم و مرتب باشد.
  • بهترین زمان ها برای انتشار مطالب در این شبکه ساعات ۷ تا ۸:۳۰ صبح و ۵ تا ۶ بعد از ظهر است.
  • بدترین زمان ها برای انتشار مطلب در این شبکه روزهای دوشنبه تا جمعه و از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر می باشد.

خوب نکاتی را از بسترهای مفید شبکه های اجتماعی فیسبوک ، توییتر و لینکدین با هم مرور کردیم که امیدوارم در انتخاب این شبکه ها و یا حداقل اولویت بندی آنها به شما کمک کند . این مقاله را در سه قسمت تدارک دیدم و شبکه های دیگر را نیز بررسی خواهیم کرد که امیدوارم قسمت های بعدی آن نیز  نکات جالبی برایتان داشته باشد . خیلی زود در خدمتتان هستم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *